Krant / De beslissende film van Dana Nechushtan
'Luhrmann zit altijd in mijn achterhoofd'
„Aan het begin van een nieuwe film of televisieserie kijk ik vaak met de acteurs naar Moulin Rouge. Toen ik die film voor het eerst in de bioscoop zag, voelde ik meteen: dit is hoe ik het ook wil. Regisseur Baz Luhrmann maakt van al zijn films een opera: het is over de top, groot in emoties en met veel theatrale elementen. Van Romeo & Juliet was ik al zwaar onder de indruk, maar Moulin Rouge is écht een feest voor het oor en het oog.
„Een goede theatrale film laat je verdwalen en zuigt je mee. Soms moet dat met grootse gebaren, zoals in de videoclip die ik maakte bij het liedje Birds van Anouk. Maar het kan ook over kleine emoties gaan en dan is enkel de stijl- en vormkeuze theatraal, denk aan het knalroze huis in mijn televisieserie Dunya & Desie.
„Ik vind het bevrijdend om te zien dat Luhrmann grote risico's durft te nemen. Van tevoren weet hij nooit precies wat hij zal maken en soms gaat hij ook geweldig op zijn bek, maar steeds weer zoekt hij de grenzen op. In Moulin Rouge zet hij bijvoorbeeld moderne muziek onder oude beelden; daardoor heb ik me letterlijk laten inspireren in de serie Annie M.G.
„In eerste instantie kunnen zulke keuzes veel weerstand oproepen. Mensen houden zich graag vast aan het vertrouwde, maar ik wil dat het ook in de huidige tijd verrast en raakt. Ik hou er niet van op safe te spelen en wil mezelf steeds weer vernieuwen want er is al zoveel van hetzelfde. Ja, ook ik maak daardoor weleens een uitglijder. In mijn film Total Loss waren de karakters bijvoorbeeld té fataal, zodat je er als kijker niet meer bij kon komen. Toch heb ik nog nooit zo veel geleerd als van die film.
„Op dit moment zit ik midden in de opnames van Hollands Hoop, een nieuwe serie. Ook nu heb ik Luhrmann weer in mijn achterhoofd en verwerk ik zelfs een directe knipoog naar Moulin Rouge met een bordeel op het platteland in een molen."